• +421 905 899 426
  • Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
  • Pondelok - Piatok 8:00 - 17:00

Letný špeciál- ako sa chrániť pred slnečným žiarením a aké zásady dodržiavať, aby pre Vás bolo prospešné?

Leto je v plnom prúde a tento týždeň to na Slovensku vyzerá tak, že budú padať teplotné rekordy. SHMÚ vydal na tieto dni výstrahu 3. stupňa pred horúčavami, ktoré majú na niektorých územiach dosahovať až na 39 °C. Chystáte sa na víkend k vode? Takto vysoké teploty zvyšujú nebezpečenstvo požiarov a negatívne vplývajú aj na ľudí so slabším zdravím.  Viete, v čom je pre nás slnečné žiarenie prospešné, ako to so slnením neprehnať, čo robiť, keď už to náhodou preženiete a ako nepodľahnúť dehydratácii? Pre koho sú vysoké teploty najviac rizikové? To všetko a ešte viac sa dozviete v dnešnom vydaní nášho blogu.

Slnečné žiarenie

Slnečné žiarenie, nevyhnutné pre život na Zemi, nám dodáva teplo a svetlo. Koža je vystavená UV žiareniu počas celého života, najviac však na nezakrytých miestach tela. Aké prospešné a aké škodlivé účinky vlastne UV žiarenie má? 

Medzi pozitívne účinky slnečného žiarenia pre naše zdravie patrí najmä tvorba vitamínu D, ktorý sa podieľa na prevencii rachitídy, teda krivice, najmä u detí. Tiež napomáha k zlepšeniu celkovej imunity aj psychického stavu alebo s rôznymi kožnými ochoreniami, ako je napríklad lupienka. Vitamín D sa tvorí už po krátkej dobe strávenej na slnku a tiež aj v tieni, neodporúča sa tráviť na priamom slnku vo vysokých teplotách dlhší čas. 

K nepriaznivým účinkom nadmerného slnečného žiarenia patrí napríklad starnutie kože, pigmentové škvrny, rôzne druhy poškodenia zraku, zvýšené riziko karcinogénnych ochorení alebo vyvolanie alergie na slnečné paprsky. 

Ak budete dodržiavať tieto základné opatrenia, vyťažíte zo slnka iba jeho pozitíva:

  • Prijímajte dostatok tekutín
    Pite najmä čistú neperlivú vodu a nesladené čaje, do ktorých môžete pridať napríklad čerstvé bylinky a citrón. Pamätajte, že piť by ste mali pravidelne, nie až, keď pocítite smäd. Opaľujte sa postupne
    Ak túžite po krásne hnedastej pokožke, choďte na to opatrne a slnku sa vystavujte postupne, najprv na niekoľko minút denne a postupne pridávajte. Nepodceňujte však ochranu pred slnečným žiarením.
  • Používajte krémy s UV faktorom
    Čím vyšší UV faktor, tým lepšie. Nie je pravda, že sa neopálite, pri používaní vyššieho faktoru ste chránení pred slnečným žiarením dlhšie. Nezabúdajte na miesta ako sú pery a uši, kde je pokožka tenká a citlivá.
  • Konzumujte potraviny bohaté na betakarotén
    Najviac betakaroténu obsahujú potraviny s červenou a oranžovou farbou, ako napríklad mrkva, sladké zemiaky, jahody, paradajky či paprika. Betakarotén je výborným zdrojom antioxidantov a napomáha výžive pokožky. Dostane ho kúpiť aj v lekárni ako doplnok stravy.

    Ak ste to už náhodou na slnku prehnali a momentálne Vás trápi červená a boľavá pokožka, toto sú tipy na zmiernenie spálenia kože:

  • Panthenol
    Dostanete ho kúpiť v lekárni bez predpisu vo forme krému, spreju či peny vo viacerých verziách. Je účinný pri regenerácii a zvláčňovaní pokožky a prináša rýchlu úľavu pri popálení kože, použiť ho teda môžete, aj keď sa napríklad obaríte horúcou vodou. Cena sa líši od typu produktu a veľkosti balenia, tiež aj od lekární, začína na sume približne 4 €. Ak cestujete k moru a ste náchylní na spálenie sa, mali by ste uvažovať nad jeho zadovážením
  • Biely jogurt
    Babská rada, avšak veľmi účinná. Ak nemáte k dispozícii panthenol alebo chcete vyskúšať ísť na to prírodnou cestou, potrite postihnuté časti kože rozmiešaným bielym jogurtom alebo smotanou a nechajte aspoň 20 minút pôsobiť. Telesná teplota klesne aspoň o pár stupňov. Tento postup opakujte 2x denne
  • Aloe vera
    Výťažok z tejto rastliny upokojuje a chladí rozpálenú kožu. Účinný je najmä vo forme gélu, ktorý je možné zakúpiť v lekárni bez lekárskeho predpisu. Ak si doma pestujete aloe vera sami, priložte si na spáleninu ošúpané listy z tejto rastliny. Pred samotnou aplikáciou ich môžete vložiť na chvíľu do chladničky alebo mrazničky.

Teplo a starší ľudia

Extrémne horúčavy sú pre ľudské telo veľkou záťažou. Rapídne zvýšenie teploty vytvára zvýšené riziko pre zdravie starších ľudí alebo deti a preto je dobré nepodceňovať najmä pitný režim. Deti a starší ľudia môžu mať s príjmom tekutín problém a ľahšie sa dostanú do stavu dehydratácie. Preto ich pitný režim sledujeme a podporujeme napríklad pravidelným ponúkaním tekutín.

Ohrození sú najmä pacienti s vysokým krvným tlakom a so srdečnými ochoreniami. Dôchodcovia s nízkym tepom môžu pociťovať zvýšenú slabosť. Počas takto teplých dní sa zvyšuje frekvencia rytmu srdca, no srdcový sval už je na takýto výkon opotrebované.

Dôležité je sa pravidelne ochladzovať, aby sa predišlo úpalu. Práve starí ľudia sú náchylní na úpal v prípade, že sa zdržiavajú dlho v nevetranom prostredí a necítia smäd. Ak máte doma osobu pripútanú na lôžko alebo s obmedzením pohybu, dbajte na dôkladné vetranie priestoru a pravidelne tieto osoby kontrolujte.

Ako inak sa môžeme chrániť pred horúčavami a ako ich nepustiť do svojich domovov:

  • Nevychádzajte von na poludnie, ak nemusíte. Slnko je najostrejšie práve vtedy.
  • Noste voľné oblečenie z prírodných materiálov
    Vzdušné oblečenie z materiálov ako bavlna alebo ľan nedráždi pokožku a počas letných mesiacov je na tele omnoho príjemnejšie ako upnuté kúsky z umelých materiálov.
  • Používajte bavlnené posteľné prádlo
    Obliečky a plachte z prírodných materiálov Vám spríjemnia spánok v letných teplotách
  • Vetrajte najmä cez noc, kedy je teplota najnižšia
  • Zadovážte si ventilátor, ktorý rozprúdi vzduch v miestnosti
    Dnes je možné si zadovážiť ventilátor do domácnosti už od asi 15 €, záleží, aké máte očakávania na jeho chod a aké funkcie by mal mať. Určite dajte prednosť ventilátoru s funkciou oscilácie, ktorú už má väčšina moderných ventilátorov. Nenechajte na seba prúdiť vzduch z ventilátora priamo príliš dlho, predídete tak možnému teplotnému šoku ako je tomu zvykne bývať aj klimatizovanom priestore, a následným nepríjemnostiam, ako napríklad stuhnutie chrbta, pocit suchých očí, či bolesť hrdla. Ďalšia možnosť je zadovážiť si klimatizáciu, ktorá spoľahlivo zníži teplotu v dome či miestnosti aj o 10 stupňov, náklady na jej zadováženie a aj samotnú prevádzku sú však mnohonásobne vyššie. Obstarávacia cena klimatizácie môže činiť aj niekoľko stovák eur.
  • Používajte čo najmenej spotrebičov
    Všetky elektronické spotrebiče vyžarujú nejaké teplo, najviac spotrebiče, ktoré s teplom priamo pracujú, napríklad kuchynská trúba, práčka, sušička, či umývačka riadu

Zvieratá a teplo

Okrem ochladzovania seba a svojho obydlia, by ste nemali zabúdať ani na svojich domácich miláčikov. Zviera musí mať 24 hodín denne k dispozícii čerstvú vodu a prístup do tieňa. Psy berte počas horúcich dní venčiť najmä ráno a večer, kedy je chladnejšie. Dávajte pozor aj na teplotu chodníkov a asfaltu, keď je teplota vyššia ako 30 °C, Váš štvornohý kamarát by si mohol nepekne popáliť brušká labiek. Ak nosí košík, mal by byť dostatočne voľný, aby si v ňom pes mohol zívnuť. Psy sa na rozdiel od nás ľudí nepotia a ochladzujú sa výlučne jazykom, preto je vhodná veľkosť košíka dôležitá. NIKDY nezatvárajte psy v aute!!! Ani s pootvoreným oknom. Teplota vo vnútri je niekoľkonásobne vyššia než von a Vášho miláčika by takéto čakanie v aute mohlo stáť život. Ak dodržíte tieto základné zásady, Váš zvierací kamarát bude počas týchto horúčav v bezpečí.

Pomoc pre každého

Nezabúdajme ani na ostatných, a všímajme si ľudí okolo seba. V tomto teple často prichádza nevoľno starším alebo chorým ľuďom, tiež počas cestovania v MHD alebo na priestranstvách, kde nie je možné sa pred slnkom ukryť. Dúšok vody môže častokrát zachrániť človeka v mdlobách a predísť tak možnému vážnejšiemu úrazu, či dehydratácii. Nikdy neviete, kedy sa pomoc bude hodiť práve Vám.

Teší nás, že myslíte na seba aj svojich blízkych a zaujíma Vás, ako chrániť svoje zdravie počas týchto teplých dní. Dúfame, že Vám tento sprievodca letnými horúčavami pomôže prežiť najbližšie dni o čosi pohodlnejšie a tešíme sa na Vás pri ďalšom vydaní nášho blogu.

Používame cookies, aby sme pre Vás mohli zlepšit naše služby

Chcem vedieť viac

Rozumiem!

Kontakt

Najnovšie ponuky práce

Chcete dostávať pracovné ponuky ako aj ďalší zaujímavý obsah na Vašu emailovú adresu?

Chyba
Chyba
Chyba

Facebook

© 2017 Alses s.r.o.
facebook_page_plugin